Anmeldelse af “Velvet Morning” af Trine Bøhm

Titel: “Velvet Morning” Forfatter: Trine Bøhm. Sider: 398. Forlag: Brændpunkt. Udgivelsesår: 2020. Anmeldereksemplar: Brændpunkt.

I “Velvet Morning” er vi i London i 1995. Cool Britannia-bølgen skyller ind over England med London som kogepunkt for en endeløs række af koncerter, fester, druk og stoffer.

Hovedpersonen Silke er rejst til London fra et Danmark, hun finder alt for lille og forældre hun finder utålelige. Hun møder den dragende og temperamentsfulde Aida, der ikke lader sig tøjle af omverdenens krav og forventninger, og som gang på gang forsøger at overskride grænser. Sammen kaster de sig ud i en hæsblæsende jagt på eventyr alt i mens der er en hverdag, der også eksisterer. En hverdag med økonomiske udfordinger, komplicerede forhold og savn. Men mest af alt er det musikken, stofferne og venskabet mellem Silke og Aida der står stærkest i bogen. De går nærmest gennem ild og vand for hinanden uanset hvilken situation, de kaster sig ud i. Og de skiftes til at tage vare på hinanden. “Velvet Morning” er en bog om venskaber og om at finde sin identitet langt væk hjemmefra.

Musikken i bogen spiller en stor rolle for forfatteren, der har skabt en playliste på Spotify “Velvet Morning the book”, hvor man kan lytte til sangene i samme rækkefølge som de forekommer i bogen. Der er mange musikalske referencer i bogen, og der var jeg udfordret. Jeg kendte flere af numrene men ikke alle. Playlisten var en hjælp hertil. Indrømmet har jeg hørt en del Blondie i mens jeg har læst bogen, så jeg blev også sendt down memory lane.

Sprogligt har Trine Bøhm arbejdet meget med sætningerne, og der er gjort meget ud af særligt karakter- og miljøbeskrivelser. Nogle forfattere arbejder på at forenkle deres sætninger, mens jeg oplever det modsatte her. Forfatteren har gerne villet forkæle sine læsere med et nuanceret sprog. For mit vedkommende bliver det lige i overkanten. Der kunne godt være sparet på nogle af adjektiverne. Bogen er på ca. 400 sider, og jeg savnede et bredere samfundsmæssigt perspektiv på Cool Britannia bølgen, som jo er rammen for fortællingen. Men Trine Bøhm har skrevet en coming of age-roman med karakterer, man som “voksen” ind i mellem får lyst til at tage i hånden eller give et knus midt i deres hæsblæsende hverdag med druk, stoffer og fester.

Min samlede læseoplevelse er desværre ikke så positiv. Jeg synes 400 sider med venindesnak, druk, stoffer, fester og fyre bliver for ensformigt. Jeg savnede et større samfundsmæssigt perspektiv i så epokegørende en tid, som bogen omhandler. Ligeledes et større refleksivt niveau. Bogen forbliver på et beskrivende niveau.

“Velvet Morning” er Trine Bøhms debutroman og den udkom den 11. november 2020.