Anmeldelse af “Elektrisk Blå – som et 80’er digt” af Jannik Landt Fogt

Titel: Elektrisk Blå – som et 80’er digt. Forfatter: Jannik Landt Fogt. Sider: 174. Forlag: Forlaget Fjorden. Udgivelsesår: 2020. Anmeldereksemplar fra Forlaget Fjorden.

“Enten siger det dig intet, eller også tuder du hele vejen igennem. Jeg tror, det kræver et tab at kunne genkende tab på skrift. Giver det mening?”

Sådan spørger forfatter Jannik Landt Fogt i noterne til sin autobiografiske bog “Elektrisk Blå – som et 80’er digt” En fortælling om venskabet med Lasse fra DR dokumentaren “Mens døden os skiller”, om sorg og om at genopfinde sig selv og omlægge sit liv efter vennens død.

Bogen handler om Jannik, der vokser op som en akavet og nørdet dreng på Vestegnen i 80’erne. Han hader yoghurt og fodbold og kommer aldrig ind i drengefællesskabet. Først da hans familie flytter til Albertslund, og han som teenager møder vennen Lasse, begynder Jannik at føle sig hjemme i verden. De finder hinanden i basketklubben, på gymnasiet, på Roskildefestival og i musikken. Sammen bygger de parallelle liv og snakker om deres drømme; om at lave musik, om at skrive en bog og om den roadtrip på tværs af USA, som hele tiden udsættes. Midt i voksenlivet bliver Lasse terminalt syg. Diagnosen ALS og det forstående tab efterlader Jannik i et eksistentielt tomrum.

Jannik Landt Fogt tager fat på de helt store eksistentielle emner liv og død i bogen, hvor man som læser følger Jannik fra barn til voksen, og hvor der springes mellem det erindrede og det reflekterende. Barndommen med dansk “pastelpop” som Tøsedrengene, DoDo’s og Rugsted og Kreutzfeldt i den sølvgrå Datsun. Om “menneskelarm” der er svær at håndtere for Jannik både som barn og som voksen. Om mødet med Lasse og en ungdom fyldt med musik og drømme. Det tidlige voksenliv med koner, småbørn og ansvar og så sygdommen. Sygdommen uden mulighed for helbredelse. “Jeg kan ikke hjælpe dig med at holde dig i live, men jeg kan noget andet…… Jeg kan sende dig afsted” Jannik skifter konsulentliv, jakkesæt og betalte frokostpauser ud med handicapbus, urinkolber og industrimad i styrenbakker og bliver Lasses handicaphjælper frem mod hans død. Det er stærke sager at læse om, og jeg var dybt berørt flere gange. Døden kommer til os alle, men når den kommer for tidligt er det meget svært at forholde sig til den. Særligt rørt blev jeg af kapitlet “Den sidste emoji” hvor Jannik og Lasse kommunikerer over Facebook. Lasse fra Hospice. Jannik fra Singapore. Der er flere meget smukke rørende scener, der kalder tårerne frem.

Jannik har begået en meget smuk, rørende, barsk men allermest livsbekræftende fortælling i formen lyrisk prosa. I bogen refereres til 80’ernes og 90’ernes musik, og der er lavet en playlist på Spotify, så man som læser kan lytte med, som en form for soundtrack til bogen. Jeg er vild med den form for kreativitet, og tværmedialitet. Bogens forord er desuden skrevet af Jonathan Elkær fra duoen Phlake, som også var en nær ven af Lasse. Titlen “Elektrisk blå som et 80’er digt er fra en strofe i Søren Ulrik Thomsens digtsamling “Det værste og det bedste” hvor det lyriske jeg, tilkendegiver sine tanker om det værste og det bedste. Bogens cover har format og udtryk som en cd og farverne emmer af 80’er stemning.

Døden kommer som skrevet til os alle, og den er forbundet med tab og sorg. Litteraturen kan hjælpe os til at forstå døden bedre. Til at mærke, hvad der sker i os følelsesmæssigt, når vi kommer tæt på den. Paradoksalt får den os til at tænke på livet, og det er især det denne bog kan. Hovedkarakteren oplever, at vennens død får ham til at reflektere over eget liv, og han vælger at omlægge sit liv, træffe nogle valg, der gør, at han kan forfølge det liv med de værdier og drømme, der er betydningsfulde for ham.

“De der siger, at døende bør tale med en præst eller en psykolog, har misforstået det hele. Det er omvendt. Det er alle os andre, der bør tale med en døende.”

“Elektrisk Blå som et 80’er digt udkom 23. juli og er Jannik Landt Fogts debut, og den får mine aller varmeste anbefalinger.

Til venstre: Playliste på Spotify