Anmeldelse af “Glasregn på Gold Street” af Torben Guldberg.

Titel: “Glasregn på Goldstreet” Forfatter: Torben Guldberg. Sider: 218. Forlag: Jensen & Dalgaard. Udgivelsesår: 2022. Anmeldereksemplar: Jensen & Dalgaard.

“Den basale pengeenhed er ikke længere én krone, én dollar, én enhed af en valuta, men derimod en binær kode, en elektronisk størrelse. Denne kan udveksles lige så hurtigt som en hvilken som helst anden bid af simpel information, der håndteres af computere, og dette skift har resulteret i bl.a. højfrekvenshandel.”

Kunst, kapital og idealisme tilsat et virkelig spændende og ret tankevækkende plot er opskriften på Torben Guldbergs “Glasregn på Gold Street”

Forfatteren leger med tanken “Hvad nu hvis det var muligt at spærre alle verdens ledere og finansfolk inde og true med først at lukke dem ud, når de har løst verdensproblemerne”

Henrik Pingmann, indflydelsesrig finansmand debuterer i 2019 som kunstner med et spektakulært værk om penge. Men dagen inden ferniseringen og tre måneder inden han skal være vært ved en international konference om digital økonomi, blæser glasfacaden på hans penthouselejlighed i Manhattens finansdistrikt ud, og den regn af glas, der falder på Gold Street, er kun begyndelsen. Henrik Pingmanns kæreste Rebekka ved i en måned ikke, hvad der er blevet af ham, men da hun finder ud af det, står hun pludselig med ansvaret for hele verdens økonomi.

Romanen tager fat på økonomi og pengebegreber, for hvordan forstår vi penge vi ikke kan se, føle og fornemme, når de er blevet digitaliseret, og når der ikke er et loft for mængden af penge. Der er flere økonomiske begreber i romanen, men det er ikke forstyrrende for handlingen og spændingen, når man læser. Tværtimod er det yderst interessant og ja komplekst, og det er jo præcis sådan, det er i den virkelige verden. Torben Guldberg rejser med romanen kritik af verdens ledere i forhold til den økonomiske ulighed, der ses og i forhold til klimakrisen og mangel på handling. Alt sammen bygget ind i en virkelig spændende og actionfyldt roman, fyldt med overraskelser. Performancekunst, simulation, og en penthouselejlighed med en helt særlig indretning, der får ekstreme konsekvenser for Wall Street.

“Greed, for lack of a better word, is good” sagde Gordon Gekko i filmen Wallstreet fra 1987 i en scene, hvor der afholdes konference.“Greed is right” “Greed works” Præcis denne grådighed tager Henrik Pingman afstand fra (det samme tænker jeg, forfatteren gør), og han ønsker, at verden skal være et bedre sted at være, men Pingmanns idealisme fører til en situation, hvor balancen mellem terror og performancekunst er hårfin, og hvor man kan blive i tvivl om hvorvidt kunstneren og finansmanden Henrik Pingmann er gal eller genial.

Bogen er for læsere, der holder af spændingsromaner eller krimier, der også tager fat på samfundskritik. Jeg var godt underholdt, og særligt sidst i romanen kunne jeg mærke adrenalinen pumpe i kroppen. Jeg savnede dog nogle skarpere karakterer. Der er kredset meget for plottet og mindre for persongalleriet efter min oplevelse. Men igen skyggede det ikke for historien. Jeg gad godt se denne bog filmatiseret både på grund af plottet og på grund af tematikken.

“Glasregn på Goldstreet” udkom 10. marts 2022.